Goodman etablerar sig i Brasilien tillsammans med WTORRE

Share with Twitter Share with LinkedIn

SYDNEY, 8 November 2012 /PRNewswire/ -- Goodman Group (Goodman eller Gruppen) presenterar i dag sitt första today joint venture (Joint Venture/JV) tillsammans med WTORRE, en marknadsledande aktör inom utveckling och uppbyggnad av industrilager, logistikfastigheter och kommersiella lokaler i Brasilien. Detta Joint Venture handlar om utveckling logistik- och industrifastigheter på 50/50 basis på brasilianska nyckelmarknader.

Danny Peeters, VD Goodman Continental Europe, blir en av två representanter för Goodman i styrelsen för detta JV, Danny Peeters har också blivit utnämnd till Executive Director i Goodmans styrelse från och med den 1 januari 2013. I och med detta har Goodman utsett Philippe Van der Beken till Managing Director Continental Europe. Han kommer att bli ansvarig för bolagets verksamhet i Kontinentaleuropa och rapportera till Danny Peeters.

"En låg tillgänglighetsgrad och ett begränsat utbud på viktiga nyckelmarknader gör detta till ett lämpligt tillfälle att gå in Brasilien. Vi tror att Goodmans globala kundnät tillsammans med WTORRE och deras goda lokala kunskap och kompetens  kommer att driva efterfrågan från leverantörer av logistiktjänster, återförsäljare och tillverkningsföretag. Vi ser särskilt stora möjligheter inom Brasiliens snabbt växande  särskilt i snabbrörliga konsumentvarumarknad och fordonsindustrin," säger Danny Peeters.

Sammanfattning:

• Lansering av ett brasilianskt Joint Venture, WTGoodman, där Goodman och WTORRE samverkar på 50/50 basis.
  • Installation av ett team med lång erfarenhet som kan kombinera WTORRE's lokala marknadsexpertis med Goodman's globala kundbas och expertis.
  • Investeringsstrategi  som fokuserar på logistik- och industrifastigheter med målsättningen att matcha investerarkrav från Goodman's globala partners.
  • WTORRE kommer att bidra med fyra markområden för utveckling, två i Sao Paulo och två i Rio de Janeiro, med en sammanlagd yta om 850,000 kvadratmeter uthyrningsbar area. Dessa områden har ett uppskattat sammanlagt värde på cirka US$1.1 miljarder [EUR858 miljoner] när utvecklingsarbetet är avslutat.

Strategiska mål

Brasilien är en av världens snabbast växande ekonomier med en befolkning på 195 miljoner och en växande medelklass. Investerare lockas av ekonomisk tillväxt och en stabil geopolitisk miljö.

Den brasilianska fastighetsmarknaden är fortfarande mycket fragmentariserad med tydliga begränsningar. Därför är detta ett bra tillfälle att gå in på marknaden och utveckla platser för industri och logistik och skapa investeringar från globala och lokala kunder. Våra globala partners har uttryckt ett starkt intresse för att investera tillsammans med Goodman i Brasilien.

"Vår inträde i Brasilien förbättrar ytterligare vår position som en ledande global aktör inom logistikfastigheter. Med 20 miljarder ASD (Australiensiska dollar) [EUR16.3 miljarder] i förvaltat kapital i Asien och Europa och efter vår senaste lansering i Nordamerika representerar vårt inträde i Brasilien ytterligare en strategisk expansion av vår operativa plattform för att betjäna våra globala kunder och partners i en av världens snabbast växande ekonomier. ", säger Mr. Goodman.

WTORRE, som grundades av ordförande Walter Torre Junior 1981 har byggt mer än 5 miljoner kvm i 211 fastighetsprojekt inom kontor, handel och industri. WTORRE är en viktig aktör på marknaden som erbjuder innovativa lösningar inom teknik, fastigheter och infrastruktur. De har avslutat 71 affärer inom logistikutveckling, inklusive Santander Brazilshögkvarter i Sao Paulo, Rio Grande Shipyard, den största torrdockan på södra halvklotet och Petrobras nya  huvudkontor i Rio de Janeiro, som vid 100.000 kvm blir Brasiliens största kommersiella byggnad. Bland bolagets kunder återfinns Carrefour, Nestle, Walmart, Volkswagen och Unilever.

Joint Venture

Det gemensamma företaget kommer att heta WT Goodman. Det kombinerar Goodmans globala expertis som ledande fondförvaltare inom industriellt ägande och omfattande globala kundrelationer med WTORRE och deras ledande marknadsposition och lokala kompetens.

"Efter en omfattande due diligence är Goodman glada över att samarbeta med WTORRE som har en etablerad plattform, lokala relationer, gott rykte och expertis. Det är kritiskt  för Goodmans fortsatta globala expansion att identifiera en lokal partner med gratis resurser och expertis. Medarbetare på både WTORRE och Goodman kommer att utgöra detta Joint Venture, det säkerställaeren optimal mix av lokal kunskap och global erfarenhet i verksamheten", säger Goodman.

Styrelsen företaget kommer enhälligt besluta om alla större objekt och styrelsen består av fyra representanter, två från WTORRE och två från Goodman, där WTORRE representeras av Walter Torre och eras VD Paul Remy och Goodman representeras av Greg Goodman och Danny Peeters.

Cesar Nasser har utsetts till VD för WT Goodman. Han har 16 års erfarenhet av fastighets-och finansmarknaden, däribland fem år som partner och verkställande direktör på RB Capital, en av de största fastighetsinvesterarna på marknaden i Brasilien. Cesar Nasser tillför en erforderlig kompetens och erfarenhet för att leda WT Goodman.

"Etableringen av WT Goodman är en spännande utveckling för båda företagen, och jag är glad över möjligheter som finns för våra företag", säger Walter Torre.

Investeringsstrategi och utvecklingsmöjligheter

Eget kapital i J/V ägs gemensamt och avkastning delas på 50/50 basis. WTORRE bidrar med befintliga industriella utvecklingsprojekt och Goodman kommer att finansiera investeringar upp till ett värde av 130 miljoner euro. Portföljen som lanseras består  av fyra områden, Cajamar och Itupeva i Sao Paulo och International Business Park (IBP) och Nova Indien i Rio de Janeiro, som omfattar 850.000 kvm och ett prognostiserat värde om 1,1 miljarder USD (EUR 858 miljoner). Alla platser är belägna i etablerade industriområden med närhet till viktig infrastruktur och kundernas anläggningar. Byggande av infrastruktur på Cajamar och IBP ställen kommer att påbörjas inom kort och konstruktion på Itupeva och Nova Indien beräknas starta i början av 2013.

För ytterligare information, vänligen besök: www.wtgoodman.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Goodman

Majella O Doherty

Tel + 32 2 263 4068

WTORRE
José Carlos Pegorim
+55 (11) 3529-3495 and +55 (11) 9-9149-1727
jcpegorim@mvl.com.br

Ricardo Levy
+55 (11) 3529-3472 and +55 (11) 9-7663-0894
ricardo.levy@mvl.com.br

Om Goodman

För ytterligare information om Goodman, vänligen besök: www.goodman.com

Om WTORRE Group

För ytterligare information om WTORRE Group, vänligen besök: www.wtorre.com/br

SOURCE Goodman Group

RELATED LINKS

Mer från detta företag

GMT Partners with Singapore's GIC
03 Nov, 2014, 09:00 CET

Journalister och bloggare

Besök PR Newswire för journalister för utsläpp, foton och anpassas matar bara för Media.

Visa och hämta arkiverade video Innehållet distribueras av MultiVu på Den digitala Center.

Share with Twitter Share with LinkedIn

Skapa innehåll för din webbplats

Förbättra din webbplats eller blogg med PR Newswires skräddarsydda nyhetsflöden.
börja idag.

Kontakta PR Newswire

Skicka oss ett mail till stockholm@prnewswire.se eller ring oss på +46 (0)8 1200 1300

Bli en PR Newswire kund